lördag 2 juni 2012

Bärnstensvännen

Denna fantastiska varelse, med minnets förvanskningar, hittade jag på promenad på Österlen i mitten av mars. Dess vackert bärnstensskimmrande nacksköld och håriga, något buckliga bakkropp förtjusande och förbryllade mig. Den var ungefär 2 cm lång och huvudet jag ritat är rent och ramt påhitt, för det minns jag inte hur det såg ut. Jag kan tänka mig att huvudet egentligen var lite mindre, men antennerna är nog på ett ungefär. Vad kan det vara för en liten skalbagge?

2 kommentarer:

  1. Det skulle kunna vara:
    Rödsköldad asbagge, Oiceoptoma thoracica

    http://www.coroflot.com/simonaart/entomology/14

    SvaraRadera
  2. Ja, det är det ju! Fantastiskt att det skulle gå att luska ut på detta sätt, jag trodde den för alltid skulle bli ett mysterium. Det enda som förbryllar mig är att jag nogsamt noterade att den hade hår, vilket asbaggen inte verkar ha på alla foton jag hittar. Men nackskölden och propotionerna är på pricken. Tack fantastiska främling!

    SvaraRadera